onsdag 18 juli 2012

Resa, Moraeus och lite bearnaisesås

Where to go...
Många resor och upplevelser har det blivit och blir det fortsatt i år - och jag bara glider med, njuuter i fulla drag och tycker att det är sååå himla toppen jag!

Det började med en helt galen helg i Rättvik - så sjuukt roligt var det och nya underbara och absolut bästa vännerna fann jag där - vilka vändningar livet kan ta när man minst anar det!
Här träffade jag nämligen Lotta och Dessi - två helt underbara människor. De förgyller min tillvaro på så många sätt och vis!




Sedan blev det Spånga, en spontan och helt oplanerad helg hos Lotta och hennes härliga familj när jag som mest behövde det - TACK vännen!!! Vi gjorde inget annat än det vi kände för just då hela tiden - som Kalle Moraeus skulle ha sagt: UNDERBAAAART!

Bästa stan!
I maj bar det av till Rom med min dotter Jenny, som vi hade längtat och vad vi hade det toppen - vi är numera störtkära i den staden!!! Så vacker, så härlig, så mycket historia, så grym! Och herregud säger jag bara - om jag inte redan var gift skulle jag dessutom skaffa mig en egen liten italiensk superbarista tror jag :) Deras kaffe är ju sååå gott, för att inte tala om maten - mamma mia... (Sen gör det ju inget att de har så VACKRA bruna ögon heller de där italianosarna ;))



Sen blev det Strömsbruk  i Hälsingland - en regnig stickhelg med griniga tanter och glada tanter samt en TOPPEN toppenfröken - Viola Schavon! Henne är jag också lite så där smygkär i, en varm glädjespridare och otroligt inspirerande kvinna! Sen gör det ju inte saken sämre att hon säljer underbara garner och är sjukt duktig på garnfärgning. Har ni funderingar på att testa det, så ska ni rådfråga henne! Hon svarar alltid lika glatt, snabbt och trevligt på alla frågor man kan tänkas ha. Hon är nog servicemindheten själv hon!


Mot Tallinn
En kryssning till Tallinn har det också blivit, att kryssa genom Stockholms skärgård - finns det vackrare? Jag blir lika fascinerad varje gång, en bild av Sverige att vara mäkta stolt över! Resan till Tallin innehöll nakenspa och garnparadis och mycket vandrande i dess gamla stad - så fint!



Apropå skärgården - visste ni att godaste bearnaisesåsen EVER en gång i tiden fanns på Furusunds värdshus - fråga mig jag vet! Jag har nämligen ätit den direkt ur kastrullen där i köket en gång i ungdomens dar... jag dansade till David Bowies "Let´s dance" och minglade på bryggan och käka beasås i köket efter att ha smickrat kocken VÄLDIGT mycket... hmmm jag rodnar INTE av skam för det där är preskriberat nu! Faktiskt... ifall ni undrar.

Och nu väntar snart Jämtland, Gysinge, Santorini, London, Berlin och Chicago! Hur bra får man ha det egentligen? Jag tycker man ska få ha det hur bra som helst- vad som sen är bra varierar ju alltid förstås.

Jag ÄLSKAR Grekland och dess öar!
Till Jämtland ska jag för att tokskratta, sticka och shoppa med Lotta och Dessi! I Gysinge ska jag shoppa en smidd mäla som jag ska sätta i taket hemma i köket. På grekiska ön Santorini ska det slappas och njutas av sol och värme och Retsina såklart! I september flyttar dottern flyttar till London för att plugga, så dit bär det av för att hälsa på henne såklart - annars kommer jag ju att döööö av längtan. Berlin kan bli en heelt galen resa har jag en känsla av - kanske måste påbörja mental förberedelse redan nu? Dit ska BOB:arna faktiskt få följa också (BOB= Bär Och Betala)- nu fundrar jag på om de verkligen kommer att orka med det bara... De behöver nog förberedas även de - frågan är ju bara HUR???


 
Sen blir det Chicago!!! Där ska jag på ett stooort stickevent, det ska ju bli så roligt. Jag har anmält mig till ett par klasser där, gud va jag ska va fullproppad med inspiration och nya kunskaper sen! Sen, efter det, ska jag uppleva stan med bägge mina söner - det ska bli sååå häftigt.



Men det bästa i livet har jag på hemmaplan - mina ungar som inte är några ungar längre- vi har gått genom mycket dom och jag, men fy farao vad vi har det bäst - inte en enda sekund, inte en enda upplevelse med dem vill jag vara utan - det förvånar mig OUPPHÖRLIGEN och MYCKET att det finns människor som faktiskt väljer bort detta! Jag är så himla stolt över mina ungar - för de människor de är!! och så har vi ju Hannes, min lilla älskade sonson och allas vår stooora lilla kärlek - hur mycket känslor kan man ha???  Hur mycket som helst faktiskt - älskade unge!

På stickfronten
Stickningen når nya höjder, ähum...garnshoppandet likaså...
Junkies




 


Sockor sockor och sockor- jag älskar sockstickning - på stickorna just nu: Junkies, ytterligare ett mönster ur min stickporrbok Socktopus!

Det har varit mycket stickning med flera färger och mönster ett tag, så för tillfället är det enfärgat och strukturmönster som gäller. Skönt och roligt som omväxling!


VILL INTE!!!

Hemligstickningen är klar, lite efterarbete återstår dock - gissa vad????? JAG VILL INTE!
Härnäst kan det vara en paraplytröja på tur, passar ju onekligen VÄLDIGT bra denna sommar!

"Även den längsta resan börjar med ett litet steg"

2 kommentarer:

  1. härligt....snart kommer jag å sprider lite glädje i ditt hus !!!!

    SvaraRadera
  2. Vilket härligt år du har haft sammantaget även om det varit lite upp och ner mellanvarven. Jag måste säga att kursen i Rättvik gav så mycket och inte minst precis som du skriver, två underbara vänner. Ha det gott och hoppas att du gillar att sticka paraplytröjan.

    SvaraRadera