måndag 25 november 2013

Allting har ett slut... eller?


Lite nyfikenhet har ingen dött av... eller
Utmaningen jag skrev om senast, den återkommer jag till för det är många som undrat vad det var men, som sagt jag återkommer när jag fått besked om jag är uttagen eller inte ;)

Piska & morot behövs på frun...
Jag hoppas hoppas och HOPPAS att jag får chansen, för det skulle innebära en spark i rumpan på mig och ibland behövs det :) Som jag skrev förut så behöver jag konkreta mål för att behålla motivation och ibland även någon som ger mig både piska och morot för att jag ska nå dit!

På stickfronten
Alltså gud va mycket jag gör färdigt nu, AVSLUTAR flera stickprojekt och en del andra saker det händer ju inte varje dag precis... det känns riktigt bra :D

Japp så får det bli nu... SOMMARKOFTA
Ja förutom den randiga saken, koftan ni vet den fina, den har inte avslutats, eller jo avslutats men inte blivit klar. Men efter att ha resonerat med mig själv, kört med förnekelse och att förtränga, göra minnet och synen ännu mera selektivt så har jag nu  bestämt så här att den blir finare med en 3/4 ärm och det innebär alltså att det blir en sommartröja vilket i sin tur innebär att jag inte behöver ta fram och göra något på den förrän i maj, juni 2014, och dååå då har jag glömt att den ens existerar och vips så var jag av med det lilla problemet... det har sina fördelar ibland den där tillstymmelsen till Alzheimers som jag lider av.

Äntligen ska hon få den...
FÄRDIG: Sjalen den bortglömda, skämskudde jag veeeet, men nu ska hon väl ÄNTLIGEN få bli lite nöjd och glad beställerskan och jag kan ÄNTLIGEN sluta skämmas för att hon har fått vänta så sjukt länge på den

alltså.... TÅLAMODET tröt ibland
FÄRDIG: Mössan med loggan - det verkligt tålamodstränande projektet - är också klar och den blev sååå bra till slut, det ser ju verkligen sjukt enkelt ut men det var svårare än jag trodde att få till en stor bokstav så den blev i rätt proportion i förhållande till mössans storlek, sin egen form samt till stickfastheten, många provlappar blev det och ännu fler svordomar har det blivit men NU så är den klar, I fortsättningen så är den ENDA bokstav jag någonsin kommer att ge mig på att sticka ett I, ja just det I som i Ivar... I som i Igelkott, I som i Ilska and so on...

 
 Overknee - överknä= jättelååånga men fasligt snygga!
FÄRDIG: Konditorungens overkneesockor - haha skoja bara för de är inte helt färdiga men det är nära nu, så här nära har det aldrig varit faktiskt

En till mysse
Fler mössor - en till klar och en på gång, det är roliga stickningar

Men äntligen lite färg oxå, the green lace socks :)
På stickorna just nu ett par grönmelerade sockor med spetsmönster, garnet är heeeeeeelt sjukt dregelunderbart och sockorna är roliga att göra och mönstret är superfint MEN.... men det är inte riktigt min egna stil så det får bli nån annan som får dem... Lyllo den säger jag ju bara :)

Annars är det så himla kul med alla sockor och tänk vad ett par grova stickade sockor i kängor är snyggt till klänning eller kjol t ex. Det är nog därför jag stickar trehundratusen sockor bara för att jag är en jeansmänniska som sällan har klänning eller kjol ;) MEN SNYGGT Är det i alla fall!

Näää jag är aldrig pissed off här uppe i mitt paradis
Mitt stickrum - suck jag är bara så kär! Jag verkligen älskar det och att få sitta där och hålla på med mitt, ibland när det ringer på dörren och det kommer nån så kan jag bara känna så där att NEEEEEJ jag vill inte, jag vill inte sätta på kaffe, prata och vara social jag vill bara vara i mitt stickrum ha ha ha, typ som tjuren Ferdinand och hans korkek!
"Och så vitt jag vet så sitter hon fortfarande där i sitt stickrum och doftar på... garnerna och pillar på stickorna"

"Nu fammoj ska jag göra en mössa till dig och Erik"
Lillfisen Hannes trivs lika bra som jag i stickrummet, han nystar garn, mäter, klipper, stickar och grejar så det står härliga till, underbart! Sist lärde han mig att sticka, och eftersom han kan och inte jag så ska han nu göra en blå mössa till mig - det är bra.

I stickrummet står min mammas gamla syskrin, det betyder otroligt mycket för mig, det var nämligen från henne jag fick mitt stickintresse och det var hon som lärde mig konsten. Många minnen och mycket känslor ligger det däri!  Nåväl, syskrinet är fullt av hennes stick- virk och sysaker, både uråldriga och en del modernare, så gissa om det fanns mycket där att fråga och undra om för Hannes, vi satt där bra länge och tittade på varje pinal och funderade på och pratade om vad man använde alla grejer till, en riktig mysstund <3

Älskade dregelgarnet - är det över nu?
Jamenjagblirgalen för NUUU har jag åkt dit en gång till i stickprovsjävlakontrollen för utrikesförsändelser, vilket innebär att mitt garn från USA blir apdyrt och att jag blir otroooooligt sur. Andra gången i raaaaaad -  nån där uppe gillar inte mig...

Ja ja ordentlig som jag inte alltid är och arg som jag var så ringde jag både Tullen och Posten för att fråga vad som gäller och varför jag drabbats två gånger i rad nu och EXAKT vad säger dom då?????

Jo alla försändelser med ett värde som överstiger 200 kr inkl frakt ska man betala införselmoms på och Posten tar alltid ut en avgift för administration av försändelsen.... OK så då frågar jag om man inte kan betala införselmomsen direkt i samband med köpet så slipper man Postens administration som i båda mina fall kostat 3 ggr så mycket som själva momsen (!)
Alltså ni fattar, jag försöker få göra rätt för mig liksom och vad svara lilla häxan surtant då???
"Nej så kan du inte göra för vi har inga rutiner för det."

NÄHÄ, men om inte myndigheten och Posten har rutiner för det så ska väl inte jag straffas för det genom att de lägger på en sjukt hög adminkostnad som tillkommer bara för att de inte gjort sitt jobb och tagit fram RUTINERNA och när jag faktiskt VILL göra rätt för mig.....

Frågor på det?????? jaaaaaaaaaaaaaaaaaaa 3000 0000 000 st frågor men jag ger upp!

Barack Obama, ett litet handelsembargo och sanktioner mot Sverige skulle sitta fint nu tack! För vi lurar er på skatt därför att VI HAR INGA RUTINER FÖR DET! Se där ja, nu löste jag eventuellt USA´s ekonomiska kris i ett litet nafs när jag ändå var på gång!

"Allt du konfronteras med kan inte förändras, men inget kan förändras om du inte konfronterar det"





2 kommentarer:

  1. ok, utmaningen får alla vänta på...
    härlig läsning ♥

    SvaraRadera
  2. Hej,

    läser ditt inlägg gällande tull, moms och Postens avgifter för import av paket. När det gäller Postens avgift har den att göra med att vi hjälper tullverket att förtulla paketet. Denna administrativa avgift är alltid densamma oberoende värdet på det du importerar. För att så att säga slippa Postens administrativa avgift kan du själv sköta importen av de paket som du beställer från länder utanför EU, detta sätt brukar oftast användas av företag som importerar varor. Tullavgiften beräknas utifrån vad det är för vara man importerar samt värdet+frakten på det man importerar, momsen beräknas på inköpspris, fraktkostnad och tullavgift.

    Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har ytterligare frågor. Du når oss på tele 0771-333310 knappval 2, vi svarar måndag till fredag mellan 8-18. Du når oss även via email på kundtjanst.logistik@posten.se.

    Med vänlig hälsning
    Erika Postens kundservice

    SvaraRadera