onsdag 8 februari 2012

Nya världar som öppnar sig

Tänk att det är så himla roligt att lära sig nya saker, så inspirerande och givande, som tur är blir man ALDRIG fullärd! I lördags, 4 februari, hade vi kurs här i stan, "Sticka runt med två färger och våga klippa", fröken denna dag var Helene Wallin som jag lyckats locka hit från Stockholm för att kursa med oss.  På ett briljant sätt lärde hon oss olika tekniker i att sticka med två färger - jag som tycker att jag behärskar stickning ganska väl hade mycket att lära på det området. Nu stickar jag med ett helt annat flyt, tack vare en teknik som Helene återupptäckt i ett tyskt (!) stickmagasin från 80-talet. Utöver själva kursinnehållet så fick vi oss massor av annat till livs: geografi, historia och mycket annat och allt detta med koppling till stickning! Jag blir så imponerad av människor som kan så mycket och som dessutom gärna delar med sig av sina kunskaper på ett så ödmjukt och glädjefyllt sätt som Helene gjorde.

Vi fick lära oss att klippa i det stickade oxå - det tackar jag extra mycket för!! Jag håller på med en Setesdalströja till min lilla sonson, nu har den legat på vänt ett bra tag, det som återstår är att klippa i den. Och jag har inte vågat!!! Trots bra hjälp och TYDLIGA instruktioner från Inger - haha jag är en fegis på det där området... Men nu så vågar jag, stort tack till alla er som stöttat mig på vägen dit ;) Inger, Dessi, Lotta och Helene - nu vågar jag ta steget...

Så ni därute som ev funderar på att förkovra er ytterligare inom stickningens underbara värld, jag kan varmt rekommendera er att kontakta Helene!

Tack Inger och Bosse Bergman för er hjälp med allt! Ni ska minsann få en puss i påsk jag lovar!!!

Aj aj, de andra kursar och jag... leker med mobilen eller vad!!!

Snälla och duktiga "fröken" Helene


Stickning och fika i en salig blandning, för fika det måste man!
 
Jaa, jag vågade klippa i stickningen - framsteg
 
Djupt koncentrerad Agneta!

Glad och koncentrerad Inger!

Så här såg kursförlagan ut - så himla fin!

 Så här såg mitt försök att efterlikna förlagan ut till att börja med,
inte så många likheter där inte...
Ingen av oss blev helt färdiga med sina kursalster, jag hoppas få återkomma med nya bilder när dom är färdiga. Själv skrotade jag mina och lade upp i andra färger, de kommer oxå på bild i ett senare inlägg.

3 kommentarer:

  1. Tack för omnämnandet men jag är alldeles övertygad om att du vågat innan också, men det är aldrig fel att lära sig mer och tillsammans. Jag är så avundsjuk på er som gick den där kursen.

    SvaraRadera
  2. Ja jag håller verkligen med. Vilken mysig dag. Hoppas bara att jag inte smittade ner er andra, men förkylningen.
    Tack för att jag fick chansen att vara med och jag hoppas det blir fler gånger som du fixar hit Helene eller nåogn annan.
    Helene var otroligt inspirerande att lyssna på och jag fick lära mig nytt! Böckerna hon gav förslag på ligger på posten och väntar på mig :-)

    SvaraRadera